Ponieważ rozpisywałem się nieco o kursach online, pozwolę sobie dorzucić informację o obecnym stanie rzeczy.
Udacity
Udacity działa. Dwa wykłady są w toku, kilka następnych rozpoczyna się niebawem.
Forma jest niesłychanie podobna do aiclass. Mamy wykłady w formie sekwencji krótkich nagrań wideo
przerywanych pytaniami
a pewną nowością są zadania programistyczne (występujące zarówno w trakcie wykładów, jak w pracach domowych)
Obsługa tych ostatnich jest raczej prymitywna ale do celu wykładu wystarczy.
Udacity wydaje się nastawiać na stosunkowo krótkie (7 tygodni, 1 egzamin), popularyzatorskie i przystępne bez szczególnego przygotowania wykłady.
Coursera
Inicjatywy uniwersytetu Stanford przyjęły formę serwisu Coursera. Przy czym do zabawy dołączyły próbnie także uniwersytety Berkeley i Michigan..
Serwis wygląda inaczej niż ai-class i Udacity, jest bogatszy funkcjonalnie choć chyba ciut mniej poręczny w użyciu.
Treść wykładów jest dostępna w formie sekwencji nagrań wideo
a także notatek (PDF, PPT)
Po wysłuchaniu wykładów mamy do rozwiązania testy
których miłą cechą jest natychmiastowa (po złożeniu odpowiedzi) informacja o wyniku
Są też zadania programistyczne
Wykłady są w porównaniu z Udacity raczej trudniejsze, znacznie bardziej absorbujące czasowo i bliższe klasycznym kursom uniwersyteckim.
Na razie - z braku czasu - nie dałem rady na poważnie uczestniczyć w wykładach z Coursera, bardziej pobawiłem się interfejsem, dlatego wolę wstrzymać się od szczegółowych uwag na temat poziomu i zakresu. Jeden z moich kolegów słucha Model Thinking i uważa ten wykład za interesujący.
Zapisy
Lista otwartych i przygotowywanych wykładów na Udacity znajduje się tutaj, analogiczna lista dla Coursera jest tu.
Oba serwisy są (póki co?) bezpłatne, wymagają jedynie rejestracji konta.